Categorie: "BCN Fashion City"

Barcelona’s L-Word

“Wij zijn uit de kast gekomen. Nu moeten we ´m vullen.” Dit is de leus van Bollo & Butter, een jonge onderneming uit Barcelona die is gespecialiseerd in producten voor vrouwen die de seksuele voorkeur hebben voor vrouwen. De naam is een woordspeling tussen Barcelona’s ex-modebeurs en de Spaanse woorden voor broodje (bollo) en lesbienne (bollera). Hun hippe website voor de lesbian way of life is in het Spaans en het Engels. Check ook de Bollo & Butter Blog voor een zeer complete lesbische culturele agenda van Barcelona.

Bread&Butter heeft heimwee

undefinedWat heb je meer nodig dan brood & boter voor een goede maaltijd? Karl-Heinz Müller, directeur van de grootste modebeurs van Europa, werd op een ochtend wakker en had tijdens z´n ontbijt heimwee. Na drie succesvolle jaren in Barcelona, keert Bread & Butter terug naar Duitsland. De beurs heeft ook aanbiedingen ontvangen van Istanbul en Moskou, maar blijkbaar bleek Berlijn goed in te kunnen spelen op het heimweegevoel en bood ook nog ‘s het vliegveld van Tempelhof als beursterrein aan. Het vertrek van de modebeurs komt als een harde klap voor de toeristische sector in de Catalaanse hoofdstad. Tijdens de laatste editie werd namelijk een omzet van 100 miljoen euro in slechts drie dagen gemaakt.

Citizen of Barcelona’s Nation

undefinedOp een ochtend vroeg Karl-Heinz Müller, eigenaar van een modewinkel, zich af wat je eigenlijk meer nodig had voor een goede maaltijd dan alleen brood & boter. Vandaar de naam Bread & Butter voor de grootste Europese modebeurs waarvan hij nu directeur is. Op 21 januari begint de wintereditie met de slogan United Nations of Bread & Butter. Dit staat voor minder kwantiteit/meer kwaliteit. Less is more. Dat is trouwens een uitspraak van de Duitse architect Ludwig Mies van der Rohe, die het paviljoen vlakbij het beursterrein heeft ontworpen. De reclame “I’m a Citizen of Barcelona’s Nation” heeft overigens voor opschudding gezorgd in de Catalaanse blogwereld, gerelateerd aan het feit dat Barcelona de enige stad is waarvan de gemeente gevraagd heeft om de domeinnaam .bcn beschikbaar te stellen. Gaat Barcelònia te ver in het claimen van onafhankelijkheid? De naties van B&B Barcelona zijn helaas alleen toegankelijk met een uitnodiging, in de vorm van een paspoort.

Het gaat goed met Desigual


Desigual
Het Catalaanse kledingmerk Desigual heeft een belangrijke prijs gewonnen: de Mapic Eg Retail Award voor het beste retailconcept van 2008. Het gaat goed met het merk. Het is al een paar jaar goed vertegenwoordigd tijdens de trendy fashionbeurs Bread and Butter en de ene na de andere winkel wordt geopend. Sinds dit jaar zit Desigual ook in de Amsterdamse Kalverstraat. Het merk, dat ´anders´ wil zijn dan andere merken viert volgend jaar bovendien een feestje: in 2009 bestaat Desigual precies 25 jaar.

Camper tweeling 20 jaar

De tweelingschoenen van Camper, de Twins bestaan 20 jaar. In 1988 werd de tweeling geboren. Een paar dat niet identiek is, maar juist aanvullend. Alle twins zijn – met een rubberen zool en een origineel ontwerp – comfortabel en opvallend. Vier jaar later werden de Artists Twins geboren. En sindsdien krijgt voor ieder shopping seizoen een artiest de mogelijkheid om de prints van de deze Camper-schoenen te ontwerpen.

BCN Fast Fashion

undefinedOp 18 september opent Hennis & Mauritz een nieuwe winkel van 2.000 vierkante meter op de Ramblas. De Zweedse modeketen, sinds het jaar 2000 aanwezig in Spanje, zal binnenkort ook een winkel aan de Diagonal en Portal de l’Angel openen. Javier Mariscal, de ontwerper van Cobi, zal zich ontfermen over het interieurdesign van de laatste winkel. Aan het einde van dit jaar zal Barcelona maar liefst 11 H&M winkels tellen en is hiermee één van de wereldsteden waar de grootste uitbreiding van het Zweedse kledingwarenhuis plaatsvindt. Duidelijk fast fashion. Twee weken geleden werden er trouwens 65.000 vervalste H&M broeken in beslag genomen op de vlooienmarkt Els Encants. Deze broeken, made in China, werden door een Catalaanse zigeuner voor 10 euro aangeboden.

Modestrijd in Barcelona

DesigualDesigual mag dan Spaans zijn voor ‘anders', volgens designerlabel Custo Barcelona is het oprukkende modemerk helemaal nietzo anders. Custo kondigde aan juridische stappen te zullen ondernemen tegen degroeiende concurrent. De reden? Desigual zou Custo systematisch imiteren op het creatieve vlak.

Barcelona: Brood & Boter voor het volk

Vandaag sloot Bread & Butter, de grootste modebeurs van Europa, met meer dan 100.000 bezoekers haar deuren. De ultrahippe & übertrendy bezoekers kwamen uit 101 verschillende landen en hebben naar schatting zo´n 100 miljoen euro achtergelaten in de Catalaanse hoofdstad. De komende wintereditie, die in januari volgend jaar zal plaatsvinden, heeft als titel United Nations of Bread & Butter. En de organisatie in Berlijn is van plan om de minder kwantiteit/meer kwaliteit-bedrijfsvoering van deze New Order-editie nog verder door te voeren.

Bread & Butter Barcelona: New Order

undefinedOp een ochtend vroeg Karl-Heinz Müller, eigenaar van een modewinkel, zich af wat je eigenlijk meer nodig had voor een goede maaltijd dan alleen brood & boter. Vandaar de naam Bread & Butter voor de grootste Europese modebeurs waarvan hij nu directeur is. Op 2 juli begint de zomereditie met de slogan New Order. Dit staat voor strak design en een herstructurering in de beurs. Bovendien is er een nieuw gedeelte bij, The Source, waar alle mensen betrokken in het voorbereidingsproces van de mode terecht kunnen. En het gebouw van Mies van der Rohe zal gebruikt worden om de nieuwe Andy Warhol Collectie van Pepe Jeans London te tonen. B&B Barcelona is helaas alleen toegankelijk met een uitnodiging.

Gratis: Fashion Freak Barcelona

Fashion Freak
Mode, design en electronische muziek zijn de belangrijkste ingrediënten voor Fashion Freak Barcelona. De vijfde editie van dit evenement wordt deze week gehouden. Morgenavond kun je terecht in Barcelona's Razzmatazz voor mode (fashion freak), make-up (make freak), hair fashion (polo freak) fotografie (freakflash) en natuurlijk electronische beats. Toegang is gratis als je via de website een entreebewijs aanvraagt. Na middernacht betaal je tien euro. Op vrijdag kun je vanaf 10.00 uur terecht in het Convent de San Agustí voor Freak Democracy, de fashion freak markt.
 
Razzmatazz: Almogavers 122. Metro: L1 Marina, L4 Bogatel.
Convent de San Agustí: Calle Comerç 36. Metro: Arc de Triomf.
 
Voor meer lowbudget ideeën klik hier