Modestrijd in Barcelona

DesigualDesigual mag dan Spaans zijn voor ‘anders', volgens designerlabel Custo Barcelona is het oprukkende modemerk helemaal nietzo anders. Custo kondigde aan juridische stappen te zullen ondernemen tegen degroeiende concurrent. De reden? Desigual zou Custo systematisch imiteren op het creatieve vlak.

Aan Calle Ferrán, een zijstraat van de wereldberoemde Ramblas, bevindt zich de drukst bezochte winkel van het Catalaanse designerduo Custo en David Dalmau in Barcelona. Tussen de kleding die netjes aan de rekken hangt, komt geen kledingstuk twee keer voor. De winkel is stijlvol en strak ingericht. Roodgeverfde schappen langs de muren, met daarin enkele exemplaren keurig gestapelde t-shirtjes. Ruime zwart-witte paskamers. De kleding mag dan als druk te bestempelen zijn, de opzet van de winkel is dat allerminst.

CustoDe collectie is voor Custo-kenners weinig verrassend en nog het best te typeren als simply Custo. Het merk werd groot met aparte prints en de combinatie van verschillende stoffen en felle kleuren. Zo zijn ribfluweel gecombineerd met kant, gehaakte mouwen en assymetrische ontwerpen heel gewoon voor de gebroeders Custo. Een formule die het al jaren goed doet en in Spanje zelfs zo populair werd dat de modewereld er een term voor bedacht: Customania.

Even verderop aan de overkant opende concurrent Desigual een zaak met uitzicht op Plaza Jaume I, het politieke hart van Catalonië. Harde rockmuziek schalt er door de winkel. De kleding hangt aan muren beschilderd met graffiti-achtige illustraties. De winkels van Desigual zijn allemaal – heel toepasselijk – anders qua opzet, maar de urban uitstraling hebben ze met elkaar gemeen. En inderdaad: ook hier kan de klant zich uitdossen in felle prints en lappendekens van diverse stoffen.

De ontwerpen van de beide labels lijken op elkaar, zo merken Barcelonese modeliefhebbers al langer op. Sterker nog: de onwetende klant ziet in sommige gevallen geen verschil. Zowel Custo als Desigual werden in de jaren tachtig in de Catalaanse hoofdstad geboren. Beide merken werken hard aan expansie op de wereldmarkt. Tien jaar geleden verscheen Custo op de Nederlandse en Noord-Europese markt, om vier jaar later weer te verdwijnen. Niet omdat het merk niet gekocht werd, maar het bleek zo populair dat Custo in de problemen kwam met leveranties. Celebrities als Claudia Schiffer en Julia Roberts werden in de opvallende truitjes gesignaleerd. Zelfs de pop Barbie verscheen in Custo op haar veertigste verjaardag. Dit jaar hebben de gebroeders Custo aangekondigd het opnieuw te willen proberen in Noord-Europa. Gabeler-collection begint in Nederland met ongeveer honderd verkooppunten.

Desigual opende dit voorjaar zijn eerste flagshipstore in de Amsterdamse Kalverstraat. Ook heeft het merk al een paar jaar achtereen de grootste stand tijdens de hippe modebeurs Bread and Butter in Barcelona. Bovendien probeert Desigual internationaal aandacht te trekken met spraakmakende acties als ‘Een kus van Madrid aan de wereld'. Duizenden mensen namen dit voorjaar deel aan de massale zoenactie in het centrum de Spaanse hoofdstad. 

Maar terwijl Custo zich als designerlabel profileert, past Desigual eerder tussen deretailsbrands als H&M en Zara, maar dan met een meer uitgesproken kledinglijn. Ook zijn de Custo-winkels sjieker dan de keten Desigual die zich laat inspireren door het straatleven in grote steden, wat ook duidelijk te zien is in het nieuwe Amsterdamse filiaal. Daarbij diende de overdekte markt in Barcelona, de Boqueria, ter inspiratie en hangt de kleding zelfs aan het plafond. Ook qua prijsklasse is er onderscheid: een T-shirt bij Custo gaat voor zo'n tachtig euro over de toonbank, terwijl je bij Desigual al voor dertig euro een exemplaar hebt.

Het overnemen van strategie en creativiteit is in de modewereld een welbekend gegeven, maar dat het in zijn eigen stad gebeurt, dat steekt Custo Dalmau, zo liet de ontwerper de Spaanse pers weten. Op aanraden van zijn advocaten heeft hij besloten een rechtzaak aan te spannen. Dalmau verklaarde in dagblad El País, dat hij geen andere mogelijkheid ziet nu ‘ons merk op zo grote schaal gekopieerd wordt en anderen hun voordeel doen met onze creativiteit en filosofie'. Custo Barcelona verwijt Desigual zelfs bij het openen van winkels achter Custo aan te lopen én contact te hebben opgenomen met de distributeurs van Custo om Desigual te promoten.

Desigual ontkent alle vormen van plagiaat. ‘Desigual ontstond bijna 25 jaar geleden onder het motto No es lo mismo (Het is niet hetzelfde, red.). Sindsdien heeft het bedrijf een uniek project ontwikkeld met een eigen stijl', aldus een woordvoerder. De kenmerkende prints, kleuren en stoffen zouden al vanaf het begin bij het creatieve kader van Desigual horen.

De rechter zal binnenkort beslissen welke van de beide labels gelijk heeft.

Lees ook:Custo Barcelona aan de Harley
Lees ook:Custo Growing
Lees ook:Het gaat goed met Desigual
Lees ook:Custo Barcelona & de Ronde van Spanje
Lees ook:Mango komt met kidsstore in Barcelona

0 reacties op “Modestrijd in Barcelona

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.