Categorie: "BCN Fashion City"

Looks: mode in beeld

Manuel OutumoroDe prestigieuze Spaanse modefotograaf Manuel Outumoro heeft de hele wereld over gereisd om topmodellen te fotograferen en modereportages te maken voor de grootste brands en modehuizen. Je kunt zijn werk bewonderen tijdens de expositie Looks, waar zijn zwart-wit portretten, beelden van beroemdheden en modefoto’s hangen. Een reisje door de wereld van de mode en de modefotografie gedurende de afgelopen twintig jaar. De expo is nog tot 25 april te bezichtingen in het tijdelijke onderkomen van het Disseny Hub Barcelona (DHUB) in El Born.

DHUB. Carrer Montcada 12, metro: Jaume I.

Custo Barcelona & de Ronde van Spanje

Custo Mode-ontwerper Custo Dalmau van het merk Custo Barcelona, dat zijn thuisbasis heeft in de Catalaanse hoofdstad, heeft deze week in Madrid het nieuwe shirt voor de 75ste editie van het wielrenevenement de Ronde van Spanje gepresenteerd. Het shirt werd ontworpen door Custo. De rode kleur zou de overwinning van Spanje op de rest van de wereld symboliseren en het ontwerp is gebaseerd op het jachtluipaard, het snelste zoogdier ter wereld. De zwarte lijnen staan voor de verschillende etappes. De nieuwe ‘trui’ zal ‘La Roja’ (De Rode) heten.

Held van Vodafone

Vodafone 360 Heroes volgt sinds enkele weken verschillende interessante Europese artiesten en creatievelingen. Zo werd ook modeontwerper Gori de Palma op de voet gevolgd tijdens het organiseren van zijn eerste onafhankelijke modeshow in Sala Apolo in Barcelona. Gori de Palma is een bekende in de underground wereld van Barcelona en werkte onder meer samen met Swarovsky, Vans, American Apparel en Pacha. Bekijk de trailer hieronder of ga naar de webpagina van Vodafone 360 Heroes en bekijk de volledige aflevering.

By Basi

Begin dit jaar werd Armand Basi ongelukkigerwijs toegevoegd aan de Wikipedia pagina “Lijst van personen overleden in 2009”. Op 9 januari 2009 stierf de Catalaanse modeontwerper, geboren en getogen in de wijk Sant Gervasi, aan kanker. Basi was textielingenieur en had samen met zijn oudere broer sinds 1948 in Barcelona een klein atelier voor knitwear, gestart door z´n moeder. Dit groeide in de jaren ‘80 uit tot één van de belangrijkste modehuizen van Spanje met exclusieve collecties. Bijna een jaar later komt het merk met een jongere versie van zichzelf speciaal voor jonge mensen, By Basi. Afgezien van een kleurrijke collectie werkt By Basi samen met Cerveza Rosita, Scalextric en Jade Jagger.

By Basi: Carrer de Balmes 3, Metro: Catalunya of Universitat

Meer shoppen in Barcelona? Klik hier voor de meest opvallende, originele en trendy winkels in de Catalaanse hoofdstad.

Bruto nationaal product

Produit National Brut (PNB) is een coole vintage kledingwinkel, eentje in de Gotische Wijk en eentje in Raval. Wees bereid om door rekken vol met kleurige kledingstukken uit de vorige eeuw te zoeken naar die ene trui met Mickey Mouse. Ze hebben ook hun eigen merk  en als je op zoek bent naar iets unieks dan is dit jouw plek. Zoals een trouwe klant de winkel omschrijft: “Dit is meer mijn stijl. Ik hou van retro kleding en dit is mijn favoriete winkel. Niet te groot, vriendelijk personeel en een gezellige sfeer.

Produit National Brut Gòtic: Carrer d’Avinyo 29, Metro: Jaume I of Drassanes
Produit National Brut Raval: Carrer de Jovellanos 2, Metro: Universitat of Plaça Catalunya

Meer shoppen in Barcelona? Klik hier voor de meest opvallende, originele en trendy winkels in de Catalaanse hoofdstad.

Guerillawinkel in Barcelona

Snel, sneller, snelst. Winkels doen er van alles aan de aandacht van de consument te trekken, zeker tijdens de feestdagen. Door het creëren van een gevoel van rapheid lijkt het alsof de consument snel moet handelen om een product in handen te krijgen. Een voorbeeld hiervan is het product dat in limited edition op de markt wordt gebracht. Maar het toppunt van snelheid is het als de winkel zelf maar even bestaat; de consument moet dan héél snel handelen. Anders is de winkel alweer vertrokken. Dit is de pop-up store of guerillawinkel. Morgen om 8 uur ‘s avonds opent er op feestelijke wijze een pop-up store in de Gotische Wijk met kleren en stuff van o.a. La Marthe, Querida Julia, Guitarnina en Carolina Zerpa. Tot en met 6 januari 2010.

Pop Up: Carrer de Sant Sever 1, Metro: Jaume I & Urquinaona

Meer shoppen in Barcelona? Klik hier voor de meest opvallende, originele en trendy winkels in de Catalaanse hoofdstad.

Ook voor je baby: less is more

Steeds vaker heb ik foto’s van te schattige babies van vrienden in m´n inbox. Het werd dus tijd om me enigzins in de basisuitzet voor een pasgeboren baby te verdiepen voor een leuk kadootje. Gelukkig werd ik al snel attent gemaakt op Limobebe. In 2003 werd deze babywinkel in de wijk Gràcia geopend door het Nederlandse stel Fieke en Olaf, die samen het avontuur waren begonnen van Limobasics, een kleine baby collectie en label. Limobebe is een nieuw winkelconcept voor toekomstige ouders met babies van 0 tot 18 maanden, die op zoek zijn naar een leuk en verschillend aanbod in een unieke, verrassende en relaxte omgeving (o.a. door uitstekende klantenservice, gratis water en een groene achtertuin). Limobasics is een collectie voor babies van 0-18 maanden en kids van 2-5 jaar. Met hun collectie keren ze terug naar de essentie van babykleding; functionele, kwalitatieve en kleurrijke kleertjes. Less is more. De collectie omvat de basisuitzet voor een pasgeboren baby, pyjamas, onderkleren, t-shirts en broekjes. Ook hebben ze mutsjes, slofjes, wantjes en slabbers. Verder vind je in de winkel de meest coole knuffels en versieringen voor de babykamer.

Limobebe: Rambla del Prat 9, Metro: Fontana

COS by H&M in Barcelona

COS is niet alleen de afkorting voor Chicks on Speed, maar ook voor Collection of Style. Dit nieuwe concept van Hennes & Mauritz opent deze maand in Barcelona zijn deuren. In deze nieuwe winkel aan de Passeig de Gràcia wordt zowel mode voor mannen als vrouwen verkocht in een hogere prijsklasse. Het eerste filiaal werd in maart 2007 geopend in Londen. De naam Collection of Style dekt volledig de lading. Bij COS geen foute prints of overbodige ritssluitingen. Wel geschikte outfits voor zakelijke gelegenheden, familiale introductiediners en trendy feestjes.

COS: Passeig de Gràcia 27, Metro: Passeig de Gràcia

Re-denim in de Replay Store

Replay ontleent haar naam aan een woord dat Claudio Buziol, de oprichter van dit Italiaanse kledingmerk, tijdens een voetbalwedstrijd op de tv zag. Dit jaar probeert Replay deze eerste inspiratie terug te laten keren door de slogan “reinventing things”. En vandaag en morgen hebben klanten van de Replay Store in Barcelona de mogelijkheid om hun oude of nieuwe Replay-spijkerbroek te laten beschilderen door de Italiaanse artiest Canedicoda. Daarnaast is er dankzij het culturele tijdschrift Lamono van 18 tot 21 uur muziek door DJ Nihilisme met finger food en tequila cocktails van José Cuervo.

Replay Store: Passeig de Gràcia 60, Metro: Passeig de Gràcia