Vijftig jaar likken en zuigen

Chupa chupsJe kunt er aan likken, op zuigen of hem helemaal in je mond steken. Vijftig jaar geleden werd de ChupaChups geboren en dit geniale idee bleek wereldwijd een rage. Vanavond viert Chupa Chups in Barcelona een groots verjaardagsfeestje. De Abrahamstatus van een lollie.

Weleens een klein kind een snoepje zien eten? Precies: het snoepje zit overal, behalve in de mond. Kinderen zuigen er even aan, maar daarna willen ze de zoetigheid toch nader bestuderen, verstoppen ze het voor hun ouders of komen ze erachter dat het onhandig praat met zo´n zuurtje in de mond. Het gevolg: plakkerige handen en stroperige vlekken. Met de komst van de Chupa Chups in 1958 behoorde die kliederzooi tot de verleden tijd. Een idee waarvan je denkt 'ik had er zelf op kunnen komen', want voor de formule snoepje + stokje = lollie, die Chupa Chups met een knipoog gebruikt ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan, heb je echt geen hogere wiskunde nodig. Maar er kan er natuurlijk maar een de eerste zijn en in dit geval was dat de Catalaanse snoepliefhebber Enric Bernat. Een halve eeuw later heeft ie-de-reen zijn zuigstokje weleens in de mond genomen.

Het hoofdkantoor van de wereldberoemde lollie, even buiten het centrum van Barcelona, staat dit jaar helemaal in het teken van de vijftigste verjaardag. Geen bureau zonder Chupa Chups, geen muur zonder poster. Er werd zelfs een museum geïmproviseerd om het succesverhaal aan bezoekers uit de doeken te doen. De medewerkers zitten nog net niet allemaal te kettingzuigen.

chupa chupsChupa Chups maakte in de afgelopen vijftig jaar maar liefst 127 smaakvarianten variërend van klassiekers als aardbei en cola tot merkwaardige smaken als popcorn en pizza (die laatste twee bleken te curieus om ze in het assortiment te houden). Per dag worden wereldwijd zo’n vijf miljoen lollies weggelikt. Van Tokio tot Moskou, Mexico-Stad en Amsterdam: in meer dan 160 landen worden ze verkocht. Wie de Chupa-Chups die jaarlijks over de toonbank gaan achter elkaar zou leggen, kan daarmee vijf keer de wereld rond.

Niemand minder dan MTV is betrokken bij de organisatie van het Chupa Chups-verjaardagsfeestje dat deze maand groots in Barcelona gevierd wordt. Ook in Nederland zal het concert op de muziekzender worden uitgezonden en bovendien werkt de Nederlandse afdeling momenteel aan een eigen festiviteitenprogramma. En dat allemaal ter ere van de Abrahamstatus van een snoepje op een plastic stokje! Maar een Chupa Chups is graag meer dan een lollie.

Wat dat ‘meer’ is, blijkt in de Chupa Chups showroom. Mini-bikini's en babykleding, parfummetjes voor kleine meisjes, strandslippers, badlakens, zonnebrillen, schoolspullen, sieraden: je kunt je kind van top tot teen met Chupa Chups uitrusten. Er staan zelfs drie lampjes in de vorm van een lollie. Door de Spaanse straten rijdt regelmatig een Chupa Chups op scooter: de opvallende motorhelmen werden in Spanje populair door het succes van Yamaha-rijder Jorge Lorenzo, die dit seizoen overstapte naar de MotoGP. Chupa Chups op de catwalk? Het kan allemaal. Sinds een paar jaar organiseert het bedrijf modeshows om de nieuwe kledingcollecties te tonen, altijd herkenbaar aan felle kleuren en ronde vormen. Chupa Chups wil een levensstijl uitdragen en lijkt daar aardig in geslaagd.

Even terug naar het begin. Enric Bernat kwam op het idee van een snoepje op een vork, nadat hij had uitgezocht dat tweederde van de Spaanse snoepers kinderen onder de zestien jaar waren. De vork werd een houten stokje en zo was de eerste lollie een feit. Bernat bracht ze aan de man onder de naam Gol, dat goal betekent, verwijzend naar de ronde vorm. Maar Gol veranderde al snel in Chups – afgeleid van het Spaanse werkwoord chupar, dat zuigen betekent – en de lollie kreeg zowaar een lijflied. De jingle Chupa un Chups werd een radiohit en al gauw vroegen de Spaanse kinderen naar een Chupa Chups in plaats van een Chups. Het modieuze snoepje kostte ze een peseta en moest met bakken worden aangesleept. Meneer Chups himself was namelijk zo slim geweest om zijn uitvinding op amusante wijze te presenteren. Dus niet als graaigoed in een kom, maar op speciaal ontworpen displays, die bij binnenkomst meteen opvielen en bovendien de toonbanken van winkels pimpten. Zo kennen we de Chupa Chups nog steeds: je kunt ze nauwelijks over het hoofd zien.

De surrealistische excentriekeling Salvador Dali mocht vervolgens het logo ontwerpen, want een lollie zonder imago kon de wereldwijde lolliemarkt natuurlijk niet op, zo moet de snoepverkoper gedacht hebben. Binnen een uur had Dali een schets gemaakt: de basis van het Chupa Chups stijlicoon, zoals we dat nu nog kennen. Bovendien liet lolliegoeroe Bernat de geinige Spaanse Seats 600 met het logo van Chupa Chups beschilderen. Distributeurs reden hierin het land door om het snoepgoed aan de man te brengen. Dat was in die tijd niet gewoon, maar werkte wél. En Bernat kreeg gelijk: gewapend met blits logo braken de lollies wereldwijd door.

chupa chupsDe Amerikaanse televisiedetective Theo Kojak uit de jaren zeventig, gespeeld door acteur Telly Savalas, was een ruige agent met een goed hart en zijn voorliefde voor lollies moest dit nog eens benadrukken. Natuurlijk likte Kojak terwijl hij misdaden onderzocht, aan niets minder dan een Chupa Chups. Blijkbaar was het snoeppaaltje er ook voor volwassenen. Sindsdien zijn talloze beroemdheden met de lekkernij gespot. Star Trek-held dokter Spock, de Spice Girls, Madonna, Harrison Ford en de rockband Anthrax, om maar een paar voorbeelden te noemen. Chuping Pararazzi, onderdeel van de internationale Chupa Chups fanclub, plaatst alle foto’s in een online galerij.

Onze eigen Johan Cruijff maakte Chupa Chups in de jaren tachtig nóg groter. De coach van FC Barcelona was jarenlang een fervent roker. Tot hij een hartaanval kreeg. Na een zware operatie zei hij tabak voorgoed vaarwel en stortte hij zich op een persoonlijke anti-rookcampagne. Om het gemis van de altijd aanwezige sigaret in zijn mond te compenseren, gebruikte hij, jawel, een Chupa-Chups. Daar zat hij als trainer op de bank met elke wedstrijd een lollie in zijn mond. Opblaasbare Chupa-Chups van megaformaat, customized met het traditionele blauw en rood van de voetbalclub, kregen spontaan een plekje op de tribunes van Camp Nou. Terwijl onder leiding van Cruijf titel na titel werd gewonnen, zogen fans massaal op lollies. En zo kon het dat een snoepje op een stokje een heuse talisman werd voor de Barça-gelederen.

Maar de lollie schopte het in de jaren negentig nóg verder. De Russische astronauten van het ruimteschip MIR hadden zin in iets lekkers en ontvingen een lading Chupa Chups. Zo werd het snoepje de enige lollie die ooit naar de ruimte is geweest. ‘Zelfs in het heelal eet men Chupa Chups’, verkondigt het bedrijf sindsdien.

De gemiddelde consument likt tegenwoordig aan twaalf gram lollie. De zeventien gram die in het begin werd gebruikt, was te groot voor internationale monden, zo leerde het Chupa Chups-imperium mettertijd. Voor de allerkleinste chupers is er de Mini, ook verkrijgbaar in een doosje van het formaat van een pakje sigaretten. Natuurlijk zonder de tekst dat roken schadelijk is voor je gezondheid, maar mét de aanbeveling dat sucking het risico op plezier en geluk verhoogt. De ondeugende doosjes verschenen met de ingang van het rookverbod op 1 juli 2008 ook op de Nederlandse markt. De Chupa Chups Max bevredigt de grote behoefte en kun je er écht geen genoeg van krijgen, dan heeft de fabrikant ook de XXL en de family-sized Mega in de aanbieding.

chupa chupsAardbei staat al jaren bovenaan de lijst van populairste smaken, direct gevolgd door cola. In Rusland gaan ze massaal voor de blauwe bes, terwijl in Mexico lollies met chilismaak worden gegeten. Fransen eten meer passievrucht dan andere volkeren en de nieuwe salmiaklollie is er speciaal voor de Nederlandse en Scandinavische markt. De lolliefabrikant moet er zelf niet aan denken om een dropachtige Chupa Chups in zijn mond te steken: in Spanje verklaren ze liefhebbers voor gek. Ook Amerikanen (toch het volk van de vele smaakjes) beschouwen salmiak als de smerigste variant ooit. De eigenzinnige salmiaksmaak sluit dus weer goed aan bij de Sucks campagne, die eerder in Nederland werd gelanceerd. Zo kun je bij bushokjes de slogan Waiting Sucks vinden. Een Chupa Chups moet dan het rotmoment opfleuren. Een behoorlijk provocerende campagne voor een lollie op leeftijd. De Chupa Chups mag dan officieel de seniorenleeftijd bereikt hebben, van geest blijft hij jong en er wordt nog lang niet gedacht aan pensioen.

Je kunt vanavond bij het verjaardagfeestje zijn voor Palau San Jordi. Vanaf 18.30 gaan de hekken open en het concert begint rond 20.00 uur. Klik hier voor meer informatie. 

ANNEBETH VIS

Voor meer SPECIALS klik hier. 

Lees ook:Gratis: Chupa Chups Concert
Lees ook:Barcelona verkoopt namen metrostations
Lees ook:Figuranten op het vliegveld
Lees ook:Vijftig jaar Picassomuseum in Barcelona
Lees ook:De krottenwijken van Barcelona

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.